Sådan undgår du jetlag på rejsen

Sådan undgår du

Jetlag er et ubehageligt fænomen, som du højst sandsynligt kommer til at opleve, når du rejser mellem forskellige tidszoner. De fleste kender typisk jetlag som værende den nådesløse tilstand, der fuldstændig kan ødelægge hele din rejseoplevelse og give dig fysiske symptomer, selvom du egentlig burde være ”rask”.

Men hvad er jetlag egentlig?

Inde i os selv har vi det, som vi kalder et ”biologisk ur”, som fortæller vores krop, hvad tid på dagen det er, og lader os biologisk indrette os efter det. Du kender til det, når du f.eks. føler dig træt om natten, eller frisk hen af dagen, hvor det er lyst udenfor.

Når vi så rejser gennem de forskellige tidszoner, bliver der skabt forstyrrelser i vores biologiske ur, eftersom der pludselig ikke er dag og nat på samme tid, som vores krop forventer det. Dette medfører naturligvis også, at vi så er vågen og sover på andre tidspunkter og forstyrrer vores døgnrytme.

Resultatet af dette er, at vi oplever jetlag, og oplever forskellige symptomer.

Hvad er symptomerne på jetlag?

Udover generel ubehag, er der en del symptomer på jetlag, som du kan komme til at opleve.

Du kan bl.a. komme til at opleve:

  • Søvnbesvær
  • Dårlig nattesøvn
  • Hovedpine
  • Træthed
  • Diarré

Det er ikke alle personer, der bliver lige så hårdt ramt af jetlag, som andre. Du kan sagtens være typen, der kan flyve mellem en masse tidszoner uden at bemærke noget, når du tilpasser dig rejsedestinationen, mens andre måske hænger med hovedet i toilettet efter passering af et par tidszoner.

Sådan kan du undgå jetlag

Medmindre du bare generelt er ”immun” overfor jetlag, kan det aldrig helt undgås, at du oplever fænomenet. Du kan dog reducere oplevelsen af det rigtig meget. Her får du et par gode tips til at forebygge oplevelsen af jetlag.

Læs også:  25 byer du skal besøge inden du dør

Forbered dig til den anderledes døgnrytme

Hvis du skal flyve gennem mange tidszoner, anbefaler vi, at du går i gang med at forberede dig til omvæltningen i god tid. Retningen du rejser i, har også noget at sige. Hvis du flyver mod øst, ”mister” du tid, og når du rejser vest, ”får” du tid. Derfor anbefaler vi, at du går et par timer tidligere i seng i dagene op til ferien, hvis du rejser øst, og modsat, hvis du rejser vest.

Sæt dit ur til den nye destination, når du sætter dig i flyet

Dette hjælper nok ikke så meget fysisk, men er en kæmpehjælp for dig mentalt. Hvis din rejsedestination f.eks. er 5 timer længere fremme end Danmark, kan det være en god idé at sætte dit ur 5 timer længere frem, når du sætter dig op i flyet.

Få en god søvn på flyet – eller lad vær

Hvis der er lyst, når du lander med flyet, anbefaler vi, at du lader vær med at tage en lur. Hvis der derimod er mørkt, når du kommer frem, kan det være en god idé at mentalt – og fysisk – indstille dig på det, ved at tage en lur i flyet. Du kan bl.a. sørge for at få en god og effektiv søvn på flyet ved brug af sovemaske og nakkepude.

Til turen kan vi anbefale denne Total Eclipse sovemaske og denne Design Go nakkepude.

Tag medicinsk hjælp i brug

Overvej om du har behov for at tage melatonin. Melatonin er det hormon i vores krop, som bliver naturligt skabt, når vi skal til at i seng. Dette hormon kan du finde i tabletform, som du kan tage, hvis du har behov for at ”fortælle” din krop, at det er på tide til at sove. Dette er nok den mest effektive måde at hjælpe dit biologiske ur til at indstille sig til omvæltningen af dag og nat.

Læs også:  Sådan kan du bruge en dag i Londons East End
Kunne du lide artiklen?
Tilmeld dig vores fælles nyhedsbrev med RejseGear.dk og modtag lignende rejseråd og gode tilbud
Marcus Forsberg

Marcus Forsberg

Hej! Mit navn er Marcus Forsberg, og jeg skriver her på RejseHjælp.dk. Typisk ser du mig skrive guides og oplevelser fra rundt omkring i verden. Mine yndlingsbyer er London, Dublin og selvfølgelig Silkeborg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *